fbpx

Rút kiskacsából hattyú? Nekem sikerült! Most Te jössz!

Lehet, hogy Te is egy hattyúvá vált rút kiskacsa vagy, mint én? Kislány koromban csúnya és (talpra)esetlen gyereknek éreztem magam, de mára egy magabiztos, okos, csinos nőnek tartom magam. Megmutatom, nekem mi segített, és elmondok nektek néhány gyakorlati lépést a változtatáshoz.

Nem tartoztam a legirigyeltebb csajok közé. Sőt, számtalanszor fiúnak is néztek, mivel rövid hajam volt. Az sem sokat segített, hogy akkoriban még iskolai köpeny volt a kötelező viselet. Mikor eltörölték a köpeny használatát, akkor pedig sajnos még nem volt annyi pénzünk, hogy divatosan tudtam volna öltözködni. Persze nem is volt minden sarkon H&M, Zara és társaik. Így aztán sem magabiztosnak, sem talpraesettnek nem éreztem magam. Nem szerettem idegenek előtt beszélni, és nehezen is ismerkedtem. Csúnyácska, „pápaszemes”, fiús kislánynak éreztem magam.

Gimnáziumban már kollégiumban laktam, emiatt kénytelen voltam csupa új emberrel megismerkedni. Hoztam egy tudatos és kissé saját magamat „megerőszakoló” döntést 14 évesen: elhatároztam, hogy muszáj nyitottnak lennem, muszáj elkezdenem beszélgetni a többiekkel, különben magányos leszek.

Szépnek és csinosnak továbbra sem éreztem magam, de legalább sokakkal megismerkedtem és jó barátságba kerültem. Az önbizalmam igazán akkor jött meg, amikor egyetemista lettem Budapesten. Igazi csajos barátnőim lettek, akikkel megtanultam divatosan öltözködni és már mertem is csajos ruhákat felvenni. Majd megtalált az első igazi nagy szerelem, aki miatt elhittem, hogy én vonzó és szép nő is lehetek. Mind az egyetemen, mind később a karrieremben folyamatosan léptem át a határaimat. Sok kihívással találkoztam és győztem le ezeket, ezáltal folyamatosan erősödött az önbizalmam. Ma már tudom, hogy intelligens, vonzó, csinos nő vagyok, aki sikeres a magánéletében és a karrierjében. Ehhez jó pár évnek el kellett telnie, hosszú önismereti út és sok jóbarát kellett hozzá. 

 A szakmámban nagyon sok olyan nővel találkozom, akik önbizalomhiánnyal küzdenek, emiatt akár a párkapcsolatukban, akár a munkájukban nem érnek el olyan sikereket, amelyek megerősítenék az önbizalmukat. Így aztán be is zárul az ördögi kör. Kérdés, hogy mit lehet ez ellen tenni? Íme néhány tanács, ami erősítheti az önbizalmadat, ha te is ezzel küzdesz:

  • Minden nap írj le 5 olyan dolgot, amit aznap sikeresen éltél meg, amire büszke lehetsz vagy amit szépnek, vonzónak találtál magadon. Az ún. sztrók elmélet szerint elengedhetetlen, hogy folyamatosan visszajelzéseket kapjunk emberi kapcsolatainkban. Ezek lehetnek pozitív vagy negatív, szóbeli és nem szóbeli visszajelzések egyaránt, és kapcsolódhatnak ahhoz, amit tettünk, de akár csak egyszerűen a személyiségünkhöz. Az ún. ön-sztrók pedig azt jelenti, amikor saját magunkat ismerjük el.
  • Ha nehéznek találod elismerni saját magad, akkor kérd meg szeretteidet, barátaidat, hogy adjanak ők visszajelzéseket számodra. Mondják el neked, miben vagy ügyes, sikeres és persze dicsérjék nyugodtan a külsődet, mindazt, ami szép és vonzó rajtad.
  • Ha úgy látod a külsődet szeretnéd előnyösebbé varázsolni, fordulhatsz stílustanácsadóhoz, aki segíthet neked abban, hogy megtaláld a saját színeidet, az alkatodnak megfelelő ideális ruhadarabokat.
  • Ha átformálnád az alakod, és már többször elhatároztad, hogy sportolni fogsz vagy változtatsz az étrendeden, akkor ne várj tovább, tedd meg az első lépéseket. Sokan esünk abba a hibába, hogy elkezdünk sportolni, odafigyelünk az étkezésekre, de aztán hamar elfogy a lelkesedésünk. Ennek kiküszöbölésére tűzz ki magad elé egy távolabbi célt, például hogy szeretnél fogyni 10 kilót vagy akárcsak ötöt. Erre adj magadnak egy határidőt, mondjuk 3-6 hónapot, majd kezdd el visszaszámolni és lebontani hónapokra (vagy akár heti, kétheti szakaszokra), hogy abban a hónapban mennyit szeretnél fogyni, és egész pontosan milyen lépéseket teszel meg ezért: hányszor mész el edzeni, hogyan fogsz enni, mit változtatsz ennek érdekében.
  • Vizsgáld meg a kapcsolataidat – barátaidat és párkapcsolatodat egyaránt. A barátaid közül kik azok, akik ott tartanak, ahol te szeretnél tartani néhány éven belül, akár magánéletükben, akár a karrierjükben. Kik azok, akikhez hasonlítani szeretnél és akik ösztönözni tudnak téged a céljaid elérésében. Nézd meg azt is, hogy kik azok, akik hátráltatnak téged, akiknek a közelében rosszul érzed magad vagy a velük való találkozás után azt érzed, hogy kevesebb energiád lett. Tölts több időt azokkal, akik előrevisznek téged és kevesebbet azokkal, akik hátráltatnak, lehúznak.
  • Legyenek céljaid, akár a magánéletben, akár a karrieredben. Kitűzhetsz hosszútávú, középtávú és rövidtávú célokat. Adj választ a következő kérdésekre:
    • hol szeretnék élni öt év múlva?
    • mit szeretnék csinálni?
    • kik vegyenek körül?
    • mit mondjanak rólam?
    • milyen sikereket szeretnék elérni?
    • mikor érezném azt, hogy a munkám egyben a hivatásom is?
    • hogyan leszek boldog és elégedett?

A hosszútávú célokból kiindulva tűzz ki rövidtávú célokat és konkrét teendőket! Mit fogsz holnaptól tenni annak érdekében, hogy a hosszútávú céljaidat elérd? Min fogsz változtatni és milyen szokásokat fogsz megtartani?

  • Gondold végig, mire szoktál panaszkodni? Mi az a hétköznapokban, ami rendszeresen bosszant? Ki tudod ezeket iktatni az életedből? Ha igen, akkor tedd is meg! Ha nem, akkor nézd meg, milyen előnyöket, pozitívumokat ad neked ez a kellemetlen dolog az életedben? Például ha van egy olyan munkahelyed, amit nem szeretsz, de éppen most nagyon jól keresel és ez segíthet abban, hogy tartalékokat képezz a jövőre, akkor lásd ezeket az előnyöket és ne a hátrányokat, ami miatt panaszkodsz. Hozd meg azt a döntést, hogy most igenis vállalod ezeket a hátrányokat, mert látod magad előtt azt, hogy miben tud ez téged segíteni. Így ez a Te döntésed lesz, ami mellett ki tudsz tartani, és nem egy külső körülmény szenvedő alanyának érzed majd magad.
  • Találd meg, hogy hogyan tudod a mindennapi stresszt levezetni. Ha épp nem szereted a kardió edzéseket, akkor jógázz! Ha olvasnál, mert az kapcsol ki, akkor szánj erre időt minden nap! Igazából teljesen mindegy, hogy mi lesz az, ami téged feltölt és megnyugtat. Válassz legalább egy ilyen tevékenységet, és minden nap áldozz rá egy kis időt! Mai divatos szóval hívhatjuk ezt énidőnek is. Nem baj, ha csak 10-15 perced jut magadra egy nap, de legalább ennyit engedj meg magadnak! Hidd el, hogy ha te jól vagy, ha te kiegyensúlyozott vagy, akkor a gyermekeid, a párod, a barátaid is érezni fogják, és ők is kiegyensúlyozottabbak lesznek a te közeledben.
  • Talán a végére jön az utolsó és legfontosabb tanács: vállalj felelősséget a saját döntéseidért! A saját változásodért ne a körülményekben vagy másokban keresd a kifogást vagy a hibát! Mérd fel, hogy mire lehet neked hatásod, és tégy meg mindent annak érdekében, hogy előrejuss a saját boldogságodban, a céljaidban! Ha te változol, a környezeted is változni fog. Lehet, hogy nem olyan ütemben, mint ahogy te szeretnéd, de törvényszerűen változni fog a kapcsolatotok. Lehet, hogy elveszítesz ezáltal néhány embert, de talán akkor annak úgyis kellett lennie.

Ha úgy érzed, segítségre van ahhoz szükséged, hogy megtaláld az igazi önmagad, hogy magabiztos, kiegyensúlyozott és sugárzó légy, akkor csatlakozz női klubomhoz, ahol mindezt a segítségemmel és egy támogató női közegben – személyesen és online – érheted el: https://www.facebook.com/events/672053973446965

Amíg bátorságot gyűjtesz, ismételd ezt naponta többször: „OKOS VAGYOK, KEDVES VAGYOK, NAGYON FONTOS VAGYOK!” – részlet A segítség című filmből, amit szívből ajánlok. Nem egy könnyed vígjáték, de annál tartalmasabb és hasznosabb.

Várlak szeretettel:

Varga Szilvia Edit

családi mediátor, coach és empatikus kommunikáció szakértő

Kategória: Egyéb