fbpx

2020 nehéz volt. Nehézségeket hozott nekem, az ügyfeleimnek, a családomnak, a barátaimnak. A járvány egyszerre több olyan negatív hatással volt az életünkre, amely hatásokat más esetben egyenként is erős stresszfaktorokként azonosítunk: állandóság hiánya, félelem, alapvető fizikai szükségletek veszélyeztetettsége, korlátozottság, bezártság, emberi kapcsolatok hiánya/hiányossága. Szükségünk volt – és van – az alkalmazkodókészségre, rugalmasságra, akaraterőre, kitartásra, fejlődésre, tanulásra ahhoz, hogy mindezzel megbirkózzunk. Volt, akiknek ment, volt, akiknek nehezebben… Nézzük, milyen problémákkal találkoztam én 2020-ban és mit javaslok 2021-re, hogy képesek legyünk boldog új évet teremteni magunknak!

Én mediátorként többnyire párokkal találkozom, akiknek valamilyen módon zsákutcába jutott a kapcsolatuk és konfliktusaikat egy külső, semleges segítő bevonásával, közvetítésével tudják megoldani. Önismereti coach-ként pedig egyéni beszélgetéseken dolgozunk az ügyféllel azon, hogy felismerjék – akár gyerekkorból hozott – elakadásaik okát és célokat tűzzenek ki ezek megoldására, valamint megoldásokat, gyakorlati eszközöket is kapjanak ehhez. Az önismeretet és a helyes kommunikációt kis- és nagycsoportos tréningeken, előadásokon is tanítom az érdeklődőknek.

Tavasszal egyik napról a másikra maradtak el óvodai szülőcsoportoknak tervezett családi kommunikációs előadásaim, iskolás gyerekeknek és szüleiknek szervezett együttműködő kommunikációs és önismereti foglalkozásaim, felnőtteknek indított konfliktuskezelési és önismereti előadássorozatom, azok a párok és egyéni ügyfelek, akik hozzám jártak, lemondták a találkozóinkat. A munkám 10%-a maradt meg, olyan ügyfelekkel, akikkel addig is online beszélgettünk. Férjemnek nem engedélyezték az itthoni munkát – bár minden lehetőség adott lett volna hozzá –, így a két gyermekem itthoni tanulását, a háztartás vezetését, a munkámat egyedül kellett itthon rendszereznem. Hasonló helyzetre hivatkozva volt sok olyan ügyfelem, aki online sem tudta megoldani a beszélgetéseink folytatását, mert nem volt hely az otthonában, ahol a családtól kissé elkülönülve tudott volna velem beszélni, a gyerekek zsivaja, kívánságai nélkül és persze volt, akinek pénze sem volt vagy nem merte a létszükségletek feletti költéseit megengedni magának és inkább tartalékolt.

feladatok az új évben

Néhány hét elteltével azt tapasztaltam, hogy az első gyors és kényszerű egymásba kapaszkodás után felerősödtek a családokban, párkapcsolatokban azok az otthoni nehézségek, nézeteltérések, játszmák, amelyek addig, míg nem kellett a nap 24 órájában a pároknak, családoknak együtt lenniük és volt hová kimozdulniuk, másokkal – kollégákkal, iskolatársakkal, barátokkal, más EMBEREKKEL – találkozniuk, addig lappangva, a felszín alatt megbújva nem tűntek olyan veszélyesnek és égetőeknek.

Ekkor kezdtek el párok megkeresni az ország minden tájáról, hogy segítsek oldani a mindennapos otthoni feszültséget, mert így napokat is nehéz kibírniuk egymás mellett, nem hogy heteket, hónapokat. Mik voltak a legjellemzőbb problémák:

  • a munka és a családi élet egyensúlyának összehangolása
  • a napi háztartási és családi feladatok elosztása
  • az intim, meghitt pillanatok megőrzése, biztosítása
  • a korábban feldolgozatlanul maradt tüskék, játszmák felszínre törése
  • a stressz, az aggodalom leküzdése
  • a gyerekek feszültségeinek, szorongásainak, esetleges agressziójának, engedetlenségének kezelése

Jellemzően tehát – a mediáció kevésbé ismert mivolta ellenére – inkább a párok közötti konfliktuskezelés miatt kerestek meg sokan 2020-ban, és kisebb arányban fordultak hozzám egyéni ügyfelek. Akik egyéni beszélgetésekkel, segítségkéréssel kerestek meg, ők mind egy kérdéskör miatt kértek segítséget: munkahelyi stressz, problémák, kiégés miatt. A karantén idején ismerték fel, hogy muszáj változtatniuk, akár állást váltaniuk, mert az akkori munkahelyük több stresszt okoz, mint amennyi előnnyel jár, a kiszámítható fix jövedelem ellenére.

Hogyan oldották meg ügyfeleim a problémáikat és mit tanácsolok az idei évre? Összegyűjtöttem néhány gyakorlati megoldást a nehéz helyzetek kezelésére:

  1. Elfogadás: el kell tudni fogadni, hogy vannak olyan helyzetek, amelyekre nincs ráhatásunk. Nem tudod befolyásolni, hogy a vakcina milyen gyorsan jut el hozzánk, vagy hogy milyen járványügyi intézkedéseket hoznak. Az viszont tőled függ, hogy a körülmények hogyan hatnak rád: a családon belül hogyan kommunikálsz ezekről, hogyan nyugtatod meg magad.
  2. Kommunikáció: legyél empatikus! Fogadd el saját érzéseidet és a másikét is! Használd az együttműködő, erőszakmentes kommunikáció (EMK) módszerét és vizsgáld meg, mik a te szükségleteid és mik a partnered (párod, gyermeked, kollégád…) szükségletei, igényei, ezek után fogalmazz meg kérést, egyeztess a másikkal és szülessen egy mindkettőtök számára elfogadható megoldás! Ne rejtsd el az érzéseid, az igényeid, ne várd, hogy a másik olvasson a gondolataidban, ne célozgass, ne játszmázz!
  3. Odafigyelés: figyeljünk oda egymásra, tiszteld a másikat! Ha kér tőled valamit, hallgasd meg! Nem kell feltétlen egyetértened, de hallgasd végig és keressetek közös nevezőt!
  4. Szeretet: fejezd ki a szeretetedet, vedd észre, ha a másiknak, és saját magadnak is, erre van szükséged! Egy kérdés az online megbeszélés után a párodnak vagy egy online tanóra után a gyereknek, vagy egy beszélgetés arról az ebédnél, vacsoránál, hogy hogyan érzik magukat, mire volna szükségük, csak napi néhány percet és egy kis odafigyelést igényel.
  5. Napirend: alakíts ki napirendet! Ne csússz szét! Ha csak annyit tudsz fixálni, hogy mikor étkeztek, mikor sétáltok, mikor fekszetek le, akkor kezdd ezekkel a mérföldkövekkel és igyekezz minél több napi tevékenységeteket egy napi/heti menetrendbe illeszteni. Ez segít neked és a gyerekeknek is abban, hogy nagyobb biztonságban érezzék magukat.
  6. Győzd le a félelmeidet: igyekezz kevésbé aggódni, félni, szorongani. Persze, aggódunk a betegség, a munkánk, a rokonaink… miatt. De igyekezz a félelmeidnek utánajárni, kideríteni a lehető legtöbb információt, vagy “feldarabolni”, kisebb részletekre, lépésekre bontani a félelmeket, és amire van ráhatásod, azoknak menj elébe, derítsd ki róluk a szükséges információt, oldd meg mihamarabb!
  7. Kikapcsolódás: legyen időd magadra és hagyd, hogy a párodnak, a gyerekeknek is legyen szabadidejük, “én-idejük”! Akár ehhez is létrehozhattok egy napirendet, heti menetrendet, közösen, egyetértésben.
  8. Legyen időtök egymásra: Ha be kell járni dolgozni, írj egy üzenetet napközben a párodnak, hogy hogyan telik a napja? Ha otthon vagytok, üljetek le együtt ebédelni, vagy reggelizzetek együtt, csak kettesben a pároddal. Este is szánjatok legalább napi 15-20 percet egymásra.
  9. Tervezz tudatosan: gondold végig, mi a 3 legfontosabb dolog az életedben? Mi az a 3, amivel még nem rendelkezel, de szeretnél? Mi az a 3, amitől megszabadulnál? Most fogalmazz meg konkrét lépéseket, amiket már holnap megteszel, hogy ezek megvalósuljanak!
  10. Ne legyenek túl nagy elvárásaid, túl rövid idő alatt: mérd fel jól a valós helyzetedet, a kiindulópontot és bontsd kisebb lépésekre a céljaidat!
  11. Magadnak akarj megfelelni, ne mások elvárásainak: ha nem akarod szívből elérni a célt, akkor hiányozni fog a motivációd, a mozgatórugód.
  12. Legyél képes újratervezni: ha jön egy váratlan helyzet, akadály, ne add fel rögtön, inkább vizsgáld meg, mit vesztettél és mit nyerhetsz a megváltozott, új helyzettel?
  13. Keress támogatókat: legyenek olyan barátaid, kollégáid, akik támogatnak a céljaid elérésében, akikkel hasonlóan gondolkodsz, akiktől kapsz biztatást!
  14. Ne csak tervezz, tedd is meg: ne „gondold túl” a célt, a feladatot, ne csak elemezz, tanulj, tanulmányozz! Amiben már van tudásod, képességed, abban legalább a kezdeti lépéseket tedd meg!

Ha a fenti ötletekről azt gondolod, hogy elméletben mindet tudod, hogy így kellene megtenned, de mégsem tudod gyakorlatban megtenni, akkor jó hírem van a számodra, hiszen van néhány gyakorlati eszköz, ami gyorsan segíthet abban, hogy elérd azokat a célokat, amiket eddig csak kitűztél.

Az egyik ilyen módszer az ún. GROW-modell. Kidolgozója Graham Alexander és John Whitmore brit coach-ok. A grow angol szó magyarul növekedést, fejlődést jelent, a modell elnevezése pedig annak 4 lépését adó szavak kezdőbetűiből épp a GROW betűszóvá áll össze.

A modell kiválóan alkalmas arra, hogy általa megtervezzük, hogyan érjük el a célunkat, és ebben sikeresek legyünk.

A 4 lépés a következő:

G, mint GOAL = azaz cél: ki kell tűzni a pontos célt

R, mint REALITY = azaz valóság: fel kell mérned, hogy ehhez képest hol vagy most, mi a valós helyzet

O, mint OBSTACLES, OPTIONS = azaz akadályok és lehetőségek: meg kell állapítanod, hogy mi akadályoz és milyen lehetőségeid vannak,

W, mint WAY/WILL = azaz út és akarat: az ÚT, ahol a feladat megtervezni a konkrét stratégiát, lépéseket, utat a cél eléréséhez és megtalálni a módját, hogy kitarts emellett.

Ha szeretnél részletes útmutatást a modellhez és egy konkrét, gyakorlati lépéseket tartalmazó feladatlapot a megvalósításhoz, akkor töltsd le az ingyenes tudásanyagomat ITT!

Kívánom, hogy 2021 jobb év legyen, mint 2020: egészségben, boldogságban, szeretetben, emberi kapcsolatokban! Tegyél Te is érte, hogy az legyen!

Varga Szilvia Edit
Mediátor, önismereti coach, empatikus kommunikáció szakértő

Kategória: önismeret