Vannak olyan iskolai helyzetek, melyek megoldásában a diákok is lehetnek mediátorok, közvetítők – ez a kortárs mediáció (peer mediation).
Klasszikus formája, hogy az iskolában vitás esetekben egy harmadik semleges fél, egy közvetítő bevonása történik, mégpedig egy az iskolában tanuló gyermek személyében, aki oktatáson vett részt, és szakértőként végzi ezt a tevékenységet. A mediációs oktatáson részt vett, majd a tényleges esetekbe bevont tanulók mellett mindig van felnőtt segítő, mentor, aki lehet egy tanár vagy speciális külső szakember is.
A mediáció, a vitarendezés, az erőszakmentes/empatikus kommunikáció módszere megtanítható már kisiskolás gyermekeknek is. A gyerekek ezáltal megtanulják:
- felismerni, beazonosítani, kifejezni saját és kortársaik érzéseit és szükségleteit,
- elsajátítják az aktív, értő figyelem módszerét,
- elfogadóbbak lesznek magukkal és társaikkal szemben
• ezáltal csökken a zaklatásos, csúfolásos, kirekesztéses, verekedéses esetek száma ill. azok megoldása sok esetben a gyerekek által megtörténik, békés úton.