fbpx

A kommunikáció egy tranzakció, egy csere, melyben a célunk az elismerések, a visszajelzések gyűjtése a másik féltől. Kommunikációnk célja lehet a közlés, a meghallgatás, a véleménycsere, a tanácsadás vagy problémamegoldás. Kommunikációnk sokszor zökkenőmentes, de van, hogy vitákba torkollik.

Ha nézeteltérésünk támad, azt mindenképp érdemes tisztáznunk. Nem helyes sem az elkerülés, sem az alkalmazkodás, sem a versengés, hisz a meg nem oldott viták örökké bennünk maradnak. Ráadásul ha gyermekeink vannak, akkor nekünk kell példát mutatnunk abban, hogy oldjanak meg konfliktusokat gyermekeink. Sokan a kompromisszumra törekszenek, pedig a kompromisszum mindkét fél részéről lemondás, áldozathozatal, s amiről lemondtunk, bennünk marad, feszültséget keltve, majd egyszer csak kitörve. A problémamegoldás ezzel szemben mindkét fél részére olyan megegyezést hoz, ami végleg megoldja a helyzetet, s mindkét félnek megelégedésére szolgál.

Milyen eszközzel lehet leghatékonyabb problémamegoldó, nyertes-nyertes lezárást elérni? Együttműködő, empatikus kommunikációval.

Az erőszakmentes kommunikáció módszerét Marshall Rosenberg amerikai pszichológus alkotta meg, és kezdetben állami iskolák beilleszkedési projektjeit segítette tréningek biztosításával.

Szokták együttműködő vagy empatikus kommunikációnak is nevezni, hiszen sokkal inkább egy gondolkodásmód, mint egy kommunikációs módszer. Legnagyobb – és egyben legnehezebb – feladata: szétválasztani a megállapításunkat az előítéleteinktől, a feltételezéseinktől, az általánosításoktól, a kritikától.

FONTOS CÉLja, hogy mindenki szükségleteit kielégítse a kommunikáció. Azaz magunkon se „kövessünk el erőszakot”, mikor kommunikálunk. A meghunyászkodás, beletörődés vagy épp lázadás is erőszakos kommunikáció. Hosszú távon nem eredményes. Meg kell tanulnunk felismerni saját érzéseinket, és ezáltal azt, hogy ne másokat hibáztassunk saját érzéseinkért, mivel az érzéseinkért csak mi vagyunk felelősek. Ezt követően pedig a másik nézőpontját, érzéseit, szükségleteit is tárjuk fel.

4 pillére a kommunikációnak:

  • ténymegállapítás
  • érzések
  • szükségletek
  • kérés

Ha szeretnéd megtanulni ezt a hatékony módszert, keress bátran!

Varga Szilvia Edit
családi mediátor, coach, kommunikáció szakértő